Deze tips zijn wellicht handig als je moeite hebt met slapen door de warmte ๐Ÿ‘๐Ÿ‘Œ(1 minuut lezen)

Deze tips zijn wellicht handig als je moeite hebt met slapen door de warmte ๐Ÿ‘๐Ÿ‘Œ(1 minuut lezen)

1 juli 2019 Uit Door Uitgelicht Nieuws

Een hoogleraar psychofysiologie van de Universiteit van Amsterdam geeft aan waarom het zo lastig is. โ€œEen goede, diepe slaap bereiken gaat bij voorkeur samen met een verlaging van de lichaamstemperatuur.

Warme douche
Het klinkt natuurlijk apart, maar warm douchen is echt het beste volgens de hoogleraar. โ€œMet een warme douche zet je het thermoregulatiesysteem in werking en dat is wat je wilt om af te koelen. Daarmee zet je de perifere vaten (de (slag)aders die net onder de huid liggen) in werking en neemt je lichaamstemperatuur af.โ€

Vermijd of verminder alcohol
Het is gezellig op een terrasje, op je balkon of in de tuin maar, drink met mate. Alcohol verhoogt je lichaamstemperatuur en droogt je uit. Neem in ieder geval een glas water voor het slapen.

Eerst s*ks, dan alleen slapen
Het is geen probleem om s*ks te hebben. Wel zeggen andere experts dat als je alleen slaapt het een stuk koeler is in je slaapkamer.

Katoenen lakens
Kies nooit voor synthetische lakens. Die laten geen lucht door. Het liefst lig je onder een wit katoenen laken deze kan je een tijdje in een plastic zak in de koelkast of vriezer leggen voordat je gaat slapen.

Afkoelen
Afkoelingstips: Zet een ventilator aan met een bevroren fles water ervoor. Leg een kruik in de ijskast en daarna in je bed. Laat je gordijnen een stukje open, zodat er lucht door heen kan waaien. Hang een vochtig laken voor het open raam. Vul een washandje met ijsblokjes en leg dat af en toe op je hoofd.

Apparatuur uit
Zet elektronische apparaten helemaal uit. Zelfs in standby-stand produceren ze wartmte

Ramen dicht
Doe je ramen en roosters pas open als het buiten kouder is dan binnen.